Saturday, October 24, 2009

KHATAM

Pulut Kuning dijamu sempena Khatam Al-Quran.


Segala puji bagi Tuhan Semesta Alam. Yang Maha Mengetahui setiap detik perkara yang berlaku, bahkan sehelain daun tidak akan jatuh tanpa izin Dia.

Detik itu - tepat jam 10am, 23 Oktober 2009 bersamaan 4 Zulkaedah 1430H, tamatnya bacaan doa khatam Al-Quran yang ana sendiri mendoakan. Tak tergambar apa perasaan. Debaran bermula sejak malam tu lagi..

kawan baik ana, Syakirah tanya,
"Jan, dah khatam?"
"Alhamdulillah.." time ni ana dalam bilik, tgh rehat.
"Tahniah..! anti nangis tak?" dengar suara background pn jerit tahniah..
"Hmm..tak. Time kat kelas tu berdebar je memanjang. sejuk tangan ana."
"oh, ok...jumpe nanti..!"

tak lama lepas tu, kawan baik ana Farhana pn tanya jugak, "Anti nangis tak?"

jawapan ana sama je..

sejak sebelum tu, diorang asyik cakap..,"mesti rasa nak nangis..yelah, bukan senang..memang tak senang.."

Hanya Dia tahu, air mata yang Dia ciptakan untuk seorang hamba ini, tumpah ke bumiNya kerana nikmat yang diberi khatam Al-Quran atau tidak. Tumpahnya ketika menghambakan diri bersujud syukur atau tidak. Dan kalau tidak, hanya Dia tahu apa sebenarnya perasaan hambanya. Diterangi cahaya atau diselubungi kegelapan. Aku berlindung denganNya dari jalan yang sesat, jalan orang-orang yang dimurkaiNya.

Apa makna semua ni? Bermula dengan berat hati yang lebih berat dari batu yang berat, ana kuatkan diri dalam keadaan terpaksa untuk berdaftar di Darul Quran, pada 28 Disember 2008 yang lepas. Dan sekarang, 23 Oktober, ana dah khatam? Kalau berat hati mesti takde mood sgtkn patutnya. Ana pun tak tahu. Yang ana tahu, memang bermastautinnya ana di Darul Quran tu perancangan Dia. Ana cuma nak jayakan apa yang Dia rancang sebaik mungkin.

Ana terfikir, adakah mujahadah ana untuk mengkhatamkan Al-Quran, sebagai satu subjek akademik, atau sebagai mujahadah seorang hamba yag ikhlas menghafaz mukjizat terbesar ini?

Abi pernah sms ana satu masa sebelum ana pulang semula ke Darul Quran setelah cuti Hari Raya. Dalam sms tu tertulis doanya, "Abi doakan supaya Allah membersihkan hati dan jiwa utih. Semoga sentiasa ada unsur dalaman yang 'memaksa' dan sentiasa menarik utih ke jalan yang diredhai Allah."

Ana akui selama ini ana memaksa diri ana untuk selesa di Darul Quran. Memaksa diri untuk menerima kenyataan, setahun setengah akan dihabiskan disini, di Darul Quran. Kenapa Allah mudahkan menghafal, khatamkan seorang manusia yang meghafal Al-Quran kerana terpaksa? Tak ikhlas?

Hidup penuh teka-teki. bagai puzzle yang belum siap. Hodoh gambarnya kalau ada missing piece.

Ana pernah jatuh. Jatuh dalam lubang yang dalam, hampir tersasar tak jumpa jalan keluar. Dalam tu gelap. Kepekatan hitam menyelubungi kegelapan tu. Kenapa ana yang cemar, kotor ini yang dipilih untuk khatam awal?

Jawapannya ada. Dalam sujud. Jawapan yang lebih precise, bila sujud ditenggelami air mata.

Alhamdulillah, thummalhamdulillah, thummalhamdulillah.

No comments:

Post a Comment