Monday, November 30, 2009

korban+aqiqah , proses+cerita




ni gaya budak-budak moden nak ke kampung sempena Hari Raya Haji.



lagi...budak-budak yang agak2 poyo.


Tahun ni korban 2 ekor. Sekor kambing, dan sekor lembu. Yang lembu punya dah malas nak amik gmbar. Kambing jadi wakil la.



Innalillah dan alhamdulillah. Selamat korban. Bau die takleh tahan.




ni ada penonton tambahan. Sama2 menyaksikan korbannya seekor kambing. Singkap kembali kisah pengorbanan Nabi Ismail. Beruk ni mesti tau gak kan?




Cabut dulu kasut kambing ni.






pastu bukak baju die. cantik gak bulu die.




Dah siap. Yang berdiri tu sepupu. Pandai dia dan ayahnya proses kambing korban ni.


ni ayahnya, bapa sedara ana la. Barang-barang dalaman kambing tu nak dikeluarkan dulu. Pak ngah ana ni mmg berpengalaman. Beruk tadi tu, peliharaan dia. Dia pun ada kuda, banyak. Memang kerjanya jual kuda. Ktorang kalau nak pegi rumah dia sampai panggil,
"Jom pegi rumah Cik Ngah kuda." Nama 'kuda' tu dah sinonim. Bab2 haiwan ni, pak Ngah ana mmg expert.


Banyak rupanya steps nak proses korban ni. Tiap2 tahun mmg ada korban kat kampung. Tapi tak teliti satu2 pulak cara dia,tengok setakat dia sembelih je. Ni baru terpk nak tengok. Memang perlu ilmu. Kalau sorang2 ni, konfem tak reti. Kalau tak reti, tak boleh korban. Kalau tak korban, tak tertunailah kewajipan ni.

Tahun ni agak berbeza, sebab korban dibuat di kampung belah mak ana. Dengan bapa2 sedara, mak2 sedara, dan sepupu sepapat yang kami tak berapa nak rapat. Tapi petang tu ktorang potong daging sama2. Daging kambing sekor, dan lembu sekor. Amat banyak, dan meletihkan tangan. Kalau daging yang beli, bila bawak balik rumah, tahulah nak potong. Ni butul2 dari badan empunya daging, cam tak tahu mana nak stat. Ana ngan kakak ana dah bisik2,

"potong ikut mana nih?"
"ntah, tanyalah cik ngah." Time tu cik Ngah tgh potong daging gak kat sebelah ana.
"Alang tanya lah.." virus segan mmg selalu menular time2 gini.
"La...tanya je la."
last2, dua2 diam. Intai2 orang lain potong, pastu copy and paste je lah.

"kenapa kita tak reti potong daging?"
"umi mana suka kita tolong dia masak."
"umm.."
"time kecik2, kta bukan macam ni."

uh..teringat perjalanan hidup dulu. Sedih sikit je.




Ni lah kuda peliharaan Pak Ngah ana. Ada banyak lagi. Kat rumah dia ni memang ada kandang kuda, dari anaknya, hinggalah ke maknya. Siap ada nama lagi. Yang ni tak ingatlah nama apa..









Ni pulak burung merak. Pun kat rumah dia jugak. Time ktorang pegi tu, die tengah kembang!! Paling cantik dalam dunia. Sangat2 cantik. Subhanallah..











Tengok, atas kepala dia ada macam makhota.. Ya Allah, warna dia..bulu dia..macam baldu. cantik sangat. Yang cantik ni jantan, kan? Betinanya ada juga dalam sangkar tu, warna hitam je..dan bulu dia mmg tak kembang..










Binatang ni..yang jantannya yang memikat si betina. Yang jantannya saaaangat cantik. Terlalu jauh berbeza dengan betinanya. Perhiasan, semuanya pada si jantan. Sampai atas kepala pun dihiaskan dengan makhota. Semua itu untuk memikat si betina.

Kalau manusia, wanitanya yang sebok2 ber'make-up', pakai sana pakai sini, dedah sana dedah sini, untuk memikat si jejaka. Perhiasan untuk wanita, amat variety. Dari mata, rambut, tangan, hingga ke kaki, ada sahaja perhiasannya.

Siapa yang sepatutnya berhias ni?

Allah dah beritahu dalam kitabNya, pada binatang tu ada kegunaan yang boleh dimanfaatkan untuk manusia. Baik dalamannya, luarannya, mahupun tingkahlakunya. Maka siapa yang mahu mengambil pelajaran?

SAYA!!
ops..KAMI!!

keduanya-duanya ada dalam Islam. Kalau cara haiwan tu, sebelum kahwin. Wanita kalau boleh sembunyi perhiasan, sembunyikan sebolehnya. Lelaki nak berhias pun, berhiaslah. No harm at all. Kadang2 leh gak jdi credit untuk memikat wanita. Tapi perlu ke pikat? hurmm.

Kalau cara manusia tu, selepas kahwin. Wanita kalau boleh berhias, berhiaslah yang terbaik untuk suami. tapi cara yang dia suka la. Berhiaslah seboleh2nya, sampai tua.

tapi perhiasan tu subjektif. Terpulang pada akal bagaimana nak mendefinisikan 'perhiasan'..

akhirnya;
SELAMAT HARI RAYA EIDUL ADHA! (oww, dah lambat ke?)

ps: Raya Haji, pengorbanan Nabi Ibrahim sanggup menyembelih anaknya lillahi taala. Pengorbanan kita? Jauh panggang dari api berbanding apa yang nabi Allah tu buat.








No comments:

Post a Comment