Sunday, March 7, 2010

kosong = 0

Bismillah..

hehe. dapat online kat office umi. Semalam berjalan di One Utama tak teringat langsung nak online time boring2 berjalan tak tentu hala, menunggu orang, dan mencari premis restoran paling jimat dalam dunia di dalam bangunan yang besar paling tu. Bila dah dekat time balik, baru teringat nak online, sempat la jumpe email design baju yang agak berkurun jugak ana request, nasib baik email tu tak brhabuk lagi. Dapatla mulakan plan untuk Angah+Ude+mungkin Alang, walaupun dah agak lambat. Ingat nak stat plan time Hari Lahir. Takpe2.



Duit dalam beg dompet hari ini cukup2 rm1.


ini ke yang ana maksudkan dengan ´kosong´?


Baru dapat rasa, hidup sebenarnya susah. Bila kita susah, waktu ini ada orang rasa kosong, ada orang rasa lebih bermakna. Begitu jugak time senang. Mana yang bagus sebenarnya? Ikutlah persepsi sendiri yang dibentuk melalui pengalaman, ikut acuan yang role model kita penah ajar. Jumpa tak jawapan?

Bila kita ´sedar´ Allah ada (sebenarnya memang ada), istilah kosong tu tak pernah wujud. Tapi bagi hidup ana, pernah. Maknanya ana pernah rasa Allah takde. Betul ke? I´m sorry, Allah...

Rasa kosong itu wujud bila kita tahu Allah ada, tapi berbuat sesuatu seperti Allah tiada. Time tu rasa kosong+hina. Ingat Allah tu apa? Patung? Sesuatu yang wujud tapi tak harus dipedulikan? Paling berani dalam dunia.

Ceh. Ana cakap senang. Tapi ana tak sebijik macam yang ana tulis. Tapi bila tulis, ada harapan kan? hm...

Ana keluar habis sekolah menengah, duit dalam RM900 dalam bank tabung haji. Sekarang, tak sampai rm100 pun. Duit BSN, elaun+kasih orang, RM300+, hari ni tinggal RM30 lebih je. Ana boros ke? Allah tak suka orang boros, ana sendiri pantang kalau orang membazir. Tak perlulah cerita ke mana duit tu, yang penting, Allah tahu ana guna duit tu untuk apa, Yang pasti bukan suka-suka untuk beli handphone baru, beg baru, atau kasut baru. InsyaAllah, semuanya bukan untuk suka-suka.

ini kah kosong? Akaun dah kosong...?

Nikmat walau rasa sakit tu ada sikit. Nikmat ada akaun kosong bila kita tahu kenapa. Nikmat dapat rasa susah sama-sama dengan Alang. Untuk kawan ana, Syakirah, terima kasih sangat. Ana amat terhutang budi dengan anti..ana segan..ke ana sepatutnya berbangga? Dua perasaan yang ana sendiri keliru.

Alang, takpe akaun kosong. Yang penting akaun akhirat kita tak kosong. Ingat, rezeki tu Allah yang bagi, hakikatnya tiada siapa pun yang kat dunia ni berduit, berharta. Kita semua kosong.

tapi..

bila kita kosongkan material, tapi jiwa tidak tertunai haknya pada yang Esa, tiada nilainya.
bila kita penuhkan jiwa dengan tugas seorang hamba, tetapi material tidak berpaksi kepadaNya, juga tiada nilai.
bila tiada nilai, bermakna kita rugi! kosong!

kita tak nak menjadi pelacur yang menunaikan solat, atau muslimah yang kedekut, mengumpat dan mengeji.

Bila kita kembali mencelikkan mata, melihat hakikat hidup, baru sedar, Banyak perkara yang perlu kita lakukan, banyak kewajipan nak ditunaikan. Bila kita sedar matlamat, tahu caranya, dan jelas tujuannya...itu saat kita tidak lagi kekosongan..

Terima kasih Ya Allah, atas segala macam, segala bentuk, segala cara tarbiahMu..
dan ampuni aku, hambaMu yang sering mengulangi kesilapan lampau..

2 comments:

  1. hurm...saat kosong,
    saat paling mencabar kan?
    bukan kita minta tapi kadang2 ia hadir..
    soal duit mmg agak dimonan dlm hidup..
    betul2, ana stuju ngan nt!
    akaun kosong xpe, yg pntg kita tau dia ke mana.. :)

    ReplyDelete