Wednesday, August 19, 2009

MARI.


In the name of Allah, the most gracious, the most merciful.

pertama2nya, Ramadhan Mubarak buat semua. Platform tarbiah dari Allah yang Dia sediakan setiap tahun. Target sebanyak2 birr yang mampu, moga istiqomah hingga ke Ramadhan seterusnya.

disini, ana nak kongsi ilmu. moga menjadi tazkiyatun nafs buat diri dan kwn2. Ianya tentang agama.

Tahukah anda?

Dari skriptur Hindu:
"Ekam evadvitiyam"
"He is One only without a second" (Chandogya Upanisyad 6:1:2)

"Na tasya pratima asti"
"There is no image of Him" (Yajurveda 32:3)

"Andhatama pravishanti ye asmbhuti mupaste"
"They enter darkness, those who worship the natural elements."
"They sink deeper in darkness, those who worship sambhuti(created things)."
(Yajurveda 40:9)

Dari bible
"Hear o Israel. The God Our Lord is One God" (Deutronomy 6:4, Mark 12:29)

"I on my own can do nothing, as I hear, I judge, and my judgement is just, because I seek not my own will, but the will of the Father which has sent me." (John 5:30) - menolak konsep trinity yang dipegang.

***

Bila kita menjadi muslim sebenar, kita juga adalah hindu yang lebih baik dari orang hindu dan kristian yang sebenar. Kitab mereka sendiri yang menyuruh kepada penyembahan Tuhan Yang Satu - SATU. dan Tuhan Yang Satu - SATU - hanya dalam Islam. Tiada berhala (image) untuk disembah melainkan kepada Tuhan. Islam bukan milik kita, ia milik semua - SEMUA. Tapi ada yang sedar kebenaran dan ada yang tidak. Tugas kita untuk menyampaikan apa yang ada di dalam Islam. Mereka terima atau tak, itu lain cerita sbb hidayah itu milik Allah.

sampaikan.

ramai antara kita sedang berhidup di dunia - pelbagai manusia. Dalam kampus, mungkin juga housemate, coursemate, groupmate dan segala jenis mates, mereka orang yang lain warna kulit, berbeza bahasa dan agama. Tidak Allah jadikan kepelbagaian itu, melainkan untuk kita saling berkenalan, taaruf sesama kita. Dan taaruf terbaik adalah yang menjadi sahabat. dan sahabat yang baik adalah yang membawa ke arah kebenaran.

Yakin Islam itu benar, Allah itu satu. dan mulakan. Mulakanlah dengan nama Allah, tiada Tuhan yang berhak disembah melainkanNya.

Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment