Tuesday, August 18, 2009

mata yang berair

Entry ni dah lama post. tp sbb ni brand new blog, so rasa mcm nak masukkn.
sekadar warming up..dan imbasan tulisan lama..

posted on november 28, 2007, (uh, that is almost 2 years back!)

bismillah..


uhuh. rasa macam dah buat rekod baru. aik? takde rekod lame pun, macam mana boleh ade yg baru? mmm...

dalam banyak-banyak movie yang ana tengok, tak ada satu pun yang berjaya buat ana menangis teresak-esak..
paling teruk pun, mesti berair mata, tapi air mata tak sempat mengalir, setakat bertakung je. lepas tu kering. cerita yang buat mata ana berair; War of The World, Muay Thai Chaiya, Sassy Girl n One Litre of Tears.

cuma satu cerita ni pelik sikit. mungkin sebab dia cerita benar, cuma dilakon semula. yang ana maksudkan cerita One Litre of Tears. Ana tengok kat you tube, ramai yang komen kate diorang menangis sampai teresak-esak. memang cerita ni sedih. sebab ianya bermain antara hidup dan mati. MATI bg ana adalah sebahagian daripada kehidupan. tambah pulak dengan theme song dia yang mmg menyentuh hati..

tengok cerita ni, memang sebak, tapi ana tahan, tak nak jugak mengangis. kenapa nak menangis kerana hidup orang lain? air mata kita adalah sebahagian daripada badan kita, milik kita. banyak lagi benda lain yang lebih berbaloi untuk ditangisi. tp kalau sesapa yang penah tengok cerita tu pastu menangis, tak salah, ana tak kata salah. ini cuma pendapat ana.

cerita Aya, adalah sebahagian daripada pelbagai ragam kehidupan manusia. hidup memang susah. nak teruskan kehidupan susah, nak tamatkan kehidupan pun susah. itulah manusia. ada yang menghadapi masalah, dan fikir mati adalah jalan penyelesaian. ada pulak yang ditakdirkan mati cepat, tapi mahu hidup lagi. tapi apa yang pasti disini? kita tak berkuasa apa-apa. tak mampu. lemah. apa yang manusia nak sebenarnya? semua benda ada je yang tak kena.

saat inilah ana terasa bernilainya Islam. sebab hidup kita bukan untuk kita yang hidup, tapi untuk Islam, untuk Allah.

andai kata kita perlu teruskan kehidupan, kita akan teruskan dengan tabah sebab kita ada sesuatu utk diperjuangkan dalam hidup, dan kita tahu, macam mana pun kita, ada yang sedang memerhati kita dan menerima kita dikala manusia lain menyisihkan kita. iaitu Allah. kita tetap akan terus tegar untuk kekal hidup!

andai kata kita perlu menamatkan kehidupan kita, macam Aya, kita juga akan gembira untuk menamatkannya. kenapa? sebab kita tahu kemana kita pergi selepas meninggal dunia. satu tempat yang memang pasti, yang lebih baik daripada dunia. dengan fikiran macam ni, adakah kita akan berasa sedih untuk meninggalkan dunia?

Aya memang tabah. tapi dia takut saat kematian menghampiri. kisah Aya telah ramai orang yang tahu, dan menjadi antara sumber inspirasi untuk meneruskan kehidupan. dahulu dia orang yang aktif tapi sekarang dia tahu masa depannya macam mana, tapi dia kuatkan diri untuk terus tersenyum dan lakukan sebaik mungkin apa yang mampu dilakukan. apa yang sedihnya adalah, Aya menderita sedikit demi sedikit tapi dalam masa yang lama. dia tak mampu lagi bercakap, berjalan, menulis diari, hanya mampu terbaring di atas katil selama lebih kurang 10 tahun. Aya pernah tulis dalam diarinya "saat dia memikirkan masa depan, saat itulah air mata deras mengalir.."

keadaan Aya seperti orang lumpuh, tapi sedikit-sedikit. teringat pulak ana pada Sheikh Ahmad Yassin, seorang yang lumpuh tapi mampu menggegar dunia. Amerika yang dikatakan berkuasa kuat itu takut pada seorang yang lumpuh, yang tak mampu lakukan apa2! berapa kali cubaan membunuh dilakukan? betapa susahnya menamatkan kehidupan seseorang yang hidupnya diperjuangkan untuk Allah! kalau menangis kerana kehidupan Sheikh Ahmad Yassin, ana rasa lebih berbaloi.

deep in my heart, i wonder,
how Aya is doing over there.
tapi Allah itu Maha Adil,
Dia pasti akan memberi balasan setimpal terhadap segala kebaikan yang telah Aya lakukan.

kisah dia benar mengingatkan ana pada kematian. adakah ana bersedia? memikirkan hal ini, barulah ana rasa berbaloi untuk menangis..

hmm..gini rupanya ana tulis dulu-dulu. cam lawak sikit pn ade. lantaklah.

No comments:

Post a Comment